Våra bilar

Fordonen används och byts ut. Är du intresserad av en speciell bil eller MC, hör av dig för att kolla om den finns på plats.

Klicka på den du vill veta mer om :

Audi R8 4.2 V8 FSI quattro

Audi R8 är en sportbilsmodell med mittmonterad motor från Audi, introducerad 2006.

Ursprungligen hade R8 en V8-motor på 4,2 liter och 420 hk, men 2008 kompletterades V8:an med en effektstarkare 5.2 l V10 från Lamborghini Gallardo på 525 hk och 530 Nm. Båda motorerna erbjöds också i en R8 Roadster, en cabrioletmodell med tygtak. V10 motorn satt också i R8 GT, en lättad specialversion.

Den serietillverkade Audi R8 började tillverkas som 2007-års modell i Neckarsulm, med start under fjärde kvartalet 2006. Introduktion till marknaden skedde under andra kvartalet 2007. Precis som i Audi A2, och A8 bygger R8 på en ram kallad Space frame, en aluminium-ram dit karossdelarna svetsas, skruvas eller limmas fast. I produktionen sätts 5 000 unika delar ihop av 70 arbetare som monterar 25 bilar per dag. Senare inspekteras bilen av 95 laserstrålar som på fem sekunder kontrollerar att bilen på över 220 punkter har en max avvikelse på 0,1 millimeter jämfört med ritningarna.

Läs mer

BMW 1936, 319 Special

Det här bilen är specialbyggd på en BMW 319-ram och byggdes för att tävla med i Polen på 50-talet (se separat historia), den har troligen sitt ursprung i roadstervarianten 319/1. Bilen fick vid bygget en M78 motor version 327, den gav ett kompressionsförhållande på 6,3:1 och en effekt på 40 kW (55 hk) vid 4500 rpm. Motorn har magnet-tändning och två Solex stigförgasare, borrning och slaglängd 66x96 mm vilket resulterar i en slagvolym på 1971 cm3. Den raka 6-cylindriga topp-ventilmotorn gav BMW enorma framgångar på tävlingsbanor runt om i världen. Bilen har manuell, 4-växlad, synkroniserad växellåda och hydrauliska bromsar runt om.

Franciszek Antoni Postawka föddes i Odonów i södra delarna av Polen 21 januari 1922 och var en polsk rallyförare och pilot.

Omedelbart efter kriget blev han involverad i olika bilsporter. Han hade mycket tekniska kunskaper och var duktig på att reparera och förbättra prestandan på sina fordon med hjälp av överblivna delar. Han var därför också en stor tillgång till de fabriksstall han jobbade ihop med, BMW, Lancia och Volvo bland annat.

Redan från början erhöll han toppositioner, och mötte mästare som Witold Rychter och Jan Ripper.

Han var involverad i bilsport under hela sitt liv och vid flera tillfällen var han polska rallymästare.

Som fabriksförare för Volvo tävlade han i många länder däribland Sverige och han deltog också i Monte Carlo-rallyt.

Med lite hjälp och stöd från BMW byggde Franciszek själv den här bilen.

Franciszek kom bland annat tvåa med den här bilen i Polen, klass S, 1600 cm3 17 maj 1953 i Warzawa på en 2400 meters bana som kördes i 10 varv samt den 21 juni 1953 i Krakow på en bana över 2140 meter som kördes 20 varv.

Franciszek sålde så småningom bilen och den gick som bruksbil i Kraków, säkerligen stack den ut när den syntes på gatorna.

Franciszek var också passionerad för fotografering så det finns en hel del foton från byggandet av bilen bevarade.

Han dog av en hjärtattack den 28 december 1985.

Tack till Franciszek:s son Marek Postawka som hjälpt oss med information och bilder.
Many thanks for theinformation and photos to Marek Postawka!

Chevrolet glassbil 1946

Sävedalens stolthet Triumf Glass egen glassbil från 1946.

Mer info kommer.

Från Wikipedia:

Chevrolet AK-serien var en serie pickupbilar som såldes under varumärket Chevrolet, med produktion från 1941 till 1947.

Den använde GM A-plattformen, delad med Chevrolet Deluxe.

AK-serien märktes också och såldes på GMC-platser, med den primära visuella skillnaden att Chevrolet hade vertikala stänger i gallret, medan GMC hade horisontella stänger.

GMC-modellerna 1941-45 såldes som C-serien och blev E-serien för modellåren 1946 och 1947 (CC-serien/EC-serien för de konventionella hyttmodellerna och CF-serien/EF-serien för COE-modellerna).

AK-serien representerade ett utseende splittrat från tidigare Chevrolet-produkter där personbilar och pickupbilar delade ett gemensamt utseende, vilket demonstrerades i Chevrolet Master-lastbilen.

Chevrolet Deluxe var ett helt nytt utseende när den introducerades 1941 och delade mycket av sin mekanik med tredje generationens Chevrolet Suburban. Lastbilen anses vara den andra riktiga lastbilen som produceras av General Motors eftersom lastbilar före Master-lastbilarna var helt bilbaserade och därmed coupéverktyg.

Den ersattes med Advance-Design, som också såldes som GMC.

Läs mer Chevrolets AK-serie (engelska)

Läs mer om Triumf Glass

Corvette 2014, C7

LT1-motorn på 6,2 liter och 466 hk som återfinns under kolfiberhuven är försedd med cylinder-avstängning, direktinsprutning och variabla ventilertider. Bilen har en automatlåda med paddlar, Z51-paket, mild to wild avgassystem, Z06-spoiler och bakvinge. Matchvikten är 1400 kg (45 kg lättare än föregående modell) tack vare ett nytt aluminiumchassi och större användning av lättviktsmaterial. C7 är den sjunde generationen av Corvette.

Bilen ägs av Anders och David Skalsky.

Från Wikipedia:
Corvette C7 kommer att börja säljas i USA under tredje kvartalet 2013, som en 2014 modell. GM bekräftar att deras nyutvecklade LT1 V8 på 6,2 l kommer att återfinnas under kolfiberhuven. Motorn är försedd med cylinderavstängning, direktinsprutning och variabla ventilertider. Den sjuväxlade lådan kommer att kunna förbereda växlingen med optimalt motorvarv åt föraren. Matchvikten kommer att hamna under 1400